Lavaš - zázrak ze Slovenska

Znáte lavaš? Zdravý chléb ze Slovenska? Jedná se o arménský  chleba, který je velmi zdravý a prospěšný pro tělo. Složení? Mouka, voda, sůl.  Je to nekynuté těsto, které má dlouholetou tradici. Výborně se uchovává a je tak univerzální, že se z něj dá krásně kouzlit. Plát těsta je obrovský a dá se s ním dělat téměr cokoli. Poskládaný do úhledného balíčku se prodává na Slovensku. Přeš e-shop si jej můžete zakoupit i k nám do Česka, ale jelikož se povedlo, že jsme jeli v září na Slovensko, těšila jsem se, že si zajedu do jedné pobočky a pár balíčků si koupím rovnou domů. 

Není totiž problém chléb uchovávat i v mrazáku. Koupila jsem si všechny tři vrianty. 
  • tradiční lavaš
  • špenátový lavaš
  • špaldový lavaš
Od každého balíček a to v městečku Martin ve zdravé výživě, kde mimochodem byli tak úžasní, že mi bylo líto, že tam nežiju! Zdravím Bio Šujo.
Na oficiálních stránkách najdete tunu receptů a na jejich instagramovém účtě jich je ještě víc. Spousta lidí přidává své nápady a variace a je to radost pohledět. Hodně mi připomíná práci s listovým těstem, ale nebuďte překvapení. Není to listové těsto. Není v něm tuk, takže ta křehkost a mastnota, které je na listovém těstě to ....TO! mňam, tady se neodehrává. Ale i tak...ho krásně nahradí a dají se z něj vytvořit štrůdly, slané šnečky, pizza, lasagne, zapékané jídla, plněné tortily, wrapy, palačinky, panini, tousty, plněné taštičky...no...COKOLI!

Moje pokusy? Od první chvíle jsem se těšila na pořádný makový štrůdl s nějakým ovocem. Višně jsem něměla, ale plnou krabičku ostružin jsem měla a tak jsem to zkombinovala. Pracovala jsem s ním jako s každým jiným těstem, i když je to vlastně upečená chlebová placička. Která je ale extra tenká a když ji rozložíte, je to pěkný plát těsta!

Potřela jsem makovou náplní, posypala ostružinami, potřela okraje vejcem a už jen rolovala. krásná naducaná nohavička plná štěstí.


Miluju mák...ano...miluju!
 No a upekla jsem si z něj jeden den na oběd skvělou pizzu. Lavaš jsem ale přeložila napůl, abych měla silnější vrstvu a náplň nepromočila těsto. 
Pak jsem korpus potřela rajčatovou omáčkou s česnekem, posypala cibulí, žampiony, kukuřicí a mozarelou. Okraje jsem přehnula, ala pizza a dala péct. 
Nemusím snad říkat, že ta křupavá pizza mě vynesla do oblak.

Udělala sjem stejně tak i slané šnečky, ty jsem ale nestihla vyfotit, byly pryč moc rychle. 

 Lidi, zkuste ho!

Je skvělý a nebudete litovat, ale bacha... pak už ho budete nakupovat často.

Ještě se chystám na plněné tortily a zapeču je...a sežeru. 


AMEN!

Komentáře

  1. Taky ho mám v záložkách, že si ho budu muset v blízké době objednat. Je mi hrozně sympatický jak složením, tak i variabilitou, co se z něj dá vytvořit :) Zatím jsem se ještě ale neodhodlala, ale už na něj sbírám recepty! :D Taky z něj pak mám v plánu zkusit makový závin ♥

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  2. Míšo moc děkuji za komentář .
    Určitě jej vyzkoušej, moc mi chutnal a je krásně křupavý, když se opeče. A opravdu to není taková prasárna jako listové těsto. I když...co si budem. Listové je mastňoučké a dobré, ale když se člověk nějak "drží" tak je to fajn změna. Budu se těšit na tvé variace :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, ten makový závin bych chtěla zkusit.Je to potřeba také zapékat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, určitě, upéct jako klasický závin, jen to nechce přehnat, aby si z toho neměla křupku :)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky